Trends en ontwikkelingen; betekenisvol reizen, influencers, culinair reizen en drones

De wensen en behoeftes van reizigers veranderen continu. Vind jij een reis al compleet als je een ticket in combinatie met overnachtingen in een hotel(keten) aanschaft? Grote kans dat je meer wilt dan dat. Je wilt waarschijnlijk een mooie ervaring, een belevenis. Door de invloed van social media, influencers en technologie zijn er gelukkig steeds meer mogelijkheden.

 

Betekenisvol reizen

Bewust of betekenisvol reizen gaat verder dan duurzaam reizen. Bij bewust reizen houden reizigers rekening met de lokale bevolking en de lokale economie. Dit doen ze door te kiezen voor kleinschalige accommodaties, milieuvriendelijke excursies en het kopen van biologische producten op lokale markten. Ze willen niet alleen de hoogtepunten van een plek zien, maar ook iets teruggeven aan de bestemming.

Culinaire reizen

Een stad ontdekken samen met locals. Ze nemen je mee naar een lokale markt waar je van alles kunt proeven, kopen en soms zelfs kunt bereiden door een kookcursus. Bij andere tours nemen locals je mee naar dé leukste lunchrooms, restaurants en kroegjes waar je bijna geen andere toeristen ziet en je het leven ervaart alsof je zelf een local bent.

Videotrend

Door nieuwe technologische ontwikkelingen zoals 360 graden foto’s en filmpjes met drones kun je een nog betere voorstelling maken van een bestemming. Een filmpje of 360 graden foto zegt zoveel meer dan standaard foto’s. Hoe leuk is het om even het gevoel te ervaren om daadwerkelijk op een bestemming te zijn. Op die manier wordt je toch veel enthousiaster dan bij standaard foto’s en verhalen?

Invloed van social media en influencers

Grote kans dat er influencers, bloggers en vloggers zijn die jij geregeld volgt. Soms schrijven ze leuk, hebben ze een interessant leven of ben je gewoon nieuwsgierig naar wat ze te zeggen hebben en beleven. Influencers worden ook in de reiswereld langzaamaan belangrijker. Reisorganisaties werken samen met influencers, die in ruil voor een reis (en een vergoeding) hun volgers enthousiast maken over een bestemming of accommodatie. Ze posten tijdens de reis op social media en nemen de volgers mee op reis d.m.v. vlogs.

Trends en de reiswereld

Wat mij betreft gaat de reiswereld niet snel genoeg mee in trends en ontwikkelingen. Ze wachten vaak tot ze het voorbeeld kunnen volgen van andere reisorganisaties. Ze vinden het te duur, te spannend of weten simpelweg niet dat bepaalde trends bestaan. Zonde! Juist door mee te gaan met bepaalde trends zorg je voor kansen.

Welke van deze trends hebben invloed op de keuzes die jij maakt wat betreft reizen? Ik ben benieuwd!

Geef een reactie