Interview: werken in het toerisme / regiocoördinator bij Stichting RegioMarketing Toerisme

Om te laten zien hoe leuk het werken in het toerisme is, lijkt het mij erg leuk en interessant om mensen uit de reiswereld aan het woord te laten. Op die manier wordt er een goed beeld gecreëerd van de vele leuke werkvelden in het toerisme. Dit keer is Lisette van Stichting RegioMarketing Toerisme aan het woord!

  • Kun je iets over jezelf en je achtergrond (o.a. studie) vertellen?

    Mijn naam is Lisette Grasmeijer, 27 jaar en woonachtig in Leeuwarden. In 2007 begonnen met de studie ‘Hoger Toeristisch en Recreatief Onderwijs’ op het Saxion in Deventer. Hier begon mijn liefde voor het reizen en de toerismebranche.

    Voor mijn eerste stage ben ik in 2009 naar Australië vertrokken om in het backpackershostel Nomads Byron Bay te werken. Mijn tweede stage was in Kuala Lumpur, Malaysia, waar ik in 2010 bij outdoorbedrijf Nomad Adventure heb gewerkt. Na mijn studie ben ik in 2011 met een vriendin een half jaar gaan rondreizen door Zuid Amerika.

    In 2012 heb ik de studie Master of Arts, International Events Management gevolgd. Deze studie was een half jaar in Leeuwarden en een half jaar in Londen.

    Sinds 2014 werk ik als regiocoördinator voor ‘Stichting RegioMarketing en Toerisme Noordoost Friesland’ en in 2015 is daar het marketingadviesbureau ‘Pilat Advies’ bijgekomen. Samen met mijn collega organiseren we verschillende bijeenkomsten / workshops om toeristische ondernemers met elkaar te verbinden (samenwerken) en hun kennis te vergroten. Daarnaast optimaliseren we het gastheerschap (o.a. ontwikkelen van toeristische producten) en vermarkten we de regio (o.a. organiseren van (groeps)persreizen).

  • Waarom heb je voor deze baan gekozen?

    Ik wilde na mijn toerisme-studie ook graag in de toerismebranche werken en dan specifiek in de marketingsector. Ik was op zoek naar een baan in ‘citymarketing’, maar kwam toen wat breder uit, namelijk ‘regio marketing’.

    Via een traineeshiptraject, verzorgd vanuit de Provincie Friesland, ben ik bij de stichting terecht gekomen. Daar heb ik mijn collega Elizabeth Pilat leren kennen. Zij heeft haar eigen adviesbureau ‘Pilat Advies’

  • Hoe ziet een gemiddelde werkdag er voor jou uit?

    Dat is erg verschillend. Ik ben regelmatig op pad om verschillende toeristische ondernemers te bezoeken, maar we kunnen ook een paar dagen lang achter de laptop zitten om de website www.eropuitinfriesland.nl en onze social media kanalen bij te houden. Daarnaast organiseren we persreizen of evenementen samen met toeristische ondernemers, bedenken we marketingacties, staan we op beurzen of maken we toeristische producten zoals een magazine of een kaart.

  • Wat vind je leuke aspecten aan jouw werk?

    De diversiteit van het werk. Je bent niet alleen maar met online of alleen maar offline bezig, maar we doen álles. We zijn maar met 2 vaste werknemers, dus kunnen ook gemakkelijk met elkaar schakelen.

    We werken voor de 400 toeristische ondernemers in Noordoost Friesland. Onze werkwijze is van onderop, dus we bedenken gezamenlijk alle acties die we doen. Deze contacten zijn ook erg leuk. Je bouwt samen iets op.

  • Zijn er ook dingen die je minder leuk vindt?

    Niet zo zeer ‘minder leuk’, maar uitdagend. We werken met veel verschillende partijen: verscheidenheid aan toeristische ondernemers, provincie, gemeenten en andere commerciële- en niet-commerciële partijen. Dit geeft veel kansen, maar het is tegelijkertijd ook een uitdaging om iedereen tevreden te houden.

  • Welke vaardigheden zijn belangrijk voor deze baan?

    Sociale vaardigheden, waaronder samenwerken, netwerken en het creëren van draagvlak, maar ook communicatieve vaardigheden, organisatietalent en de adviserende rol.

  • Wat is/zijn de leukste plek(ken) die je hebt bezocht dankzij jouw baan?

    Ik ben zelf niet opgegroeid in Friesland en was er sinds 5 jaar ook nog nooit geweest. Door mijn werk als regiomarketeer kom ik op hele mooie plekken in de provincie, en dan met name de parels van de regio Noordoost Friesland: Elfstedenstad Dokkum, Nationaal Park De Alde Feanen & Lauwersmeer, Nationaal Landschap De Noardlike Fryske Wâlden en Waddenzee Werelderfgoed. We organiseren hier vaak groepspersreizen die we zelf begeleiden, waardoor je het gebied steeds weer een beetje beter leert kennen.

  • Heb je tips voor iemand die hetzelfde soort werk zou willen doen?

    Doe het! Marketing is erg belangrijk en een heel interessant vakgebied. Zorg dat je een groot netwerk opbouwt en jezelf laat zien. Iedereen heeft een mening, maar bij marketing is het belangrijk dat je in jezelf gelooft en consequent blijft.

    Verder, ga niet het wiel opnieuw uitvinden, maar haak aan bij bestaande mogelijkheden / initiatieven, deel je kennis en maak zoveel mogelijk gebruik van andermans kennis.

  • En tot slot, heb je eventueel een website/blog/social media waar we jou kunnen volgen?

    Op LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/lisettegrasmeijer/

    En het werk dat ik doe:

  • Stichting RegioMarketing en Toerisme (interne website): www.rmtnof.nl
  • Pilat Advies: www.pilatadvies.nl & social media: https://www.facebook.com/pilatadvies/
  • Toeristische website Noordoost Friesland: www.eropuitinfriesland.nl &
    social media: https://www.facebook.com/eropuit.in.noordoost.friesland/


    Heb je zelf een leuke baan in het toerisme, ben je tussen de 18-35 jaar en wil je ook met een interview op Trends 4 Travel verschijnen? Mail dan naar info@trends4travel.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *