Interrailen door Oost-Europa – Deel 2 (Praag & Wenen)

De interrail reis is begonnen! (lees hier deel 1) Aangezien we deze vakantie drie keer zouden vliegen, hadden we gekozen voor goedkope vluchten. Hierdoor moesten we iets verder reizen van en naar de luchthavens (Eindhoven voor de heenreis en Düsseldorf voor de terugreis) en konden we vanwege het budget alleen handbagage meenemen. Aangezien we voor weinig geld in redelijke hotels konden overnachten, hoefden we niet veel spullen mee te nemen en was het makkelijk om onderweg kleding te wassen. We zouden alleen naar hoofdsteden gaan, dus een koffertje met wieltjes was een goede keuze.

Praag

Op vrijdag 8 juli vlogen we ‘s avonds van Eindhoven naar Praag, de hoofdstad van Tsjechië. De eerste stedentrip duurt niet lang, zaterdagavond hebben we namelijk alweer de nachttrein naar de volgende stad!

Praag heeft een sfeervolle binnenstad met gezellige pleintjes en mooie historische gebouwen.

Eén van de bekendste bezienswaardigheden is de Karelsbrug.

Karelsbrug
De brug is 600 jaar oud en ligt over rivier de Moldau. Loop over de brug (vol met schilders en muzikanten) naar het oude stadsplein:

Praag - Stadsplein
Op deze gezellige plek kun je de volgende bekende bezienswaardigheid, de Astronomische Klok, bewonderen;

Astronomische klok
Deze klok bevindt zich in de gevel van het Oude Stadhuis. Elk uur openen de kleine deuren om de 12 apostelen naar buiten te laten bewegen.

Op de heuvel Hradcany bevindt zich de burcht van Praag. Dit is een groot complex van kerken, een paleis en Koninklijke tuinen:

Praag - paleis
In de buurt van dit complex vind je ook ‘het Gouden Straatje’. In dit straatje met hele kleine gekleurde huisjes werkten vroeger de goudsmeden.

Het Wallenstein Paleis is een immens paleis dat is ontworpen door Italiaanse architecten:

Wallenstein Paleis
Bij het paleis bevindt zich een mooie tuin met o.a. een kunstmatige grot:

Grot
Andere bezienswaardigheden in Praag zijn:
-Het Strahovklooster
-Stromovka; het grootste park van Praag
-Het Dansende Huis; een gebouw met twee torens die een danspaar voorstellen
-De Joodse wijk Josefov
-De Petrintoren:

Praag - toren
Ons verblijf in Praag was kort maar erg leuk! Praag is een gezellige stad met veel terrasjes en genoeg bezienswaardigheden om je een aantal dagen te vermaken.

Aan het einde van de dag gingen we naar het station en namen we de nachttrein naar de volgende stad. We hadden een coupe met maar 2 andere reizigers, de bedden waren schoon (ja dat is niet vanzelfsprekend, zie een volgend onderdeel..) en best comfortabel. We kwamen om 6 uur ‘s ochtends aan in de volgende stad, Wenen. We hadden allebei gelukkig vrij goed geslapen in de trein. Gelukkig maar, want we hadden in Wenen maar 1 dag!

Wenen

Wenen station

Het was even wennen om wakker te worden in een trein en dan om 6 uur ‘s ochtends met je koffertje in de volgende stad te staan. Helaas konden we geen kluisjes vinden, dus de koffers gingen deze dag met ons mee. We waren erg vroeg en het was zondag, dus de stad was de eerste uren heerlijk rustig en dus ook best goed te doen met de koffers.

Wenen is de hoofdstad van Oostenrijk en ligt aan de rivier de Donau. De stad is bekend door componisten als Strauss en Mozart:

Wenen - Mozart

Ik vond Wenen een hele mooie stad. Er zijn zoveel mooie gebouwen en beelden!

Wat kun je bekijken in Wenen:

Hofburg

Wenen - paleis

Wenen - beelden

Een immens paleis met een enorme tuin, pleinen, binnenplaatsen en het museum over het leven van Sissi (keizerin Elisabeth)

Belvédère
Een prachtig complex met twee paleizen en Franse tuinen.

Haus der Musik
Een
museum over de wereld van muziek met natuurlijk veel informatie over de bekende componisten Mozart, Straus en Beethoven.

Spaanse Rijschool

Deze oudste manage ter wereld dankt zijn naam aan de paarden die keizer Maximiliaan II uit Spanje liet overkomen. Je kunt hier trainingen bijwonen en een deel van het jaar shows bekijken.

Schloss Schönbrunn

Dit paleis is de drukste bezienswaardigheid van Wenen.

St.-Stephansdom

Wenen - dom
De Stephansdom is een bekende gotische kathedraal in het centrum Wenen. Vanaf de toren heb je een prachtig uitzicht over de stad.

StaatsoperStaatsoper

Eén van de podia van de Weense opera. Bezoek een voorstelling of kies voor een rondleiding.

Na een dagje in deze super mooie stad was het tijd om verder te reizen. Verder naar het oosten van Europa, naar de stad Bratislava:

Interrailen door Oost-Europa deel 3 (Bratislava) / Lees over de stedentrip combinatie Wenen & Bratislava