5 tips: Is ondernemen (een webshop) iets voor jou?


In de vorige blog ben je meer te weten gekomen over de achtergrond van mijn webshop Trends 4 Travel. In deze nieuwe blog geef ik je tips om beter antwoord te kunnen geven op de vraag;

‘Is ondernemen (in dat geval, een webshop) iets voor mij?’

  1. Brainstormen

    De eerste stap is simpelweg; goed nadenken. Wat wil je eigenlijk precies? Wil je ‘voor jezelf beginnen’? Meer vrijheid? Je passie volgen? Probeer voor jezelf helder te krijgen wat je nou eigenlijk precies wilt. Wil je wel echt een eigen onderneming in de vorm van een webshop? Besef dat bij ‘voor jezelf beginnen’ veel komt kijken. Heel veel tijd, geld (hoeveel geld is vooral afhankelijk van wat je wilt gaan verkopen) en je krijgt er niet direct zekerheid voor terug. Wil je die stap echt gaan zetten?

    En niet onbelangrijk, wat wil je gaan verkopen in jouw webshop? Waarin ligt je passie? Of heb je een heel goed idee over een product wat je zelf nog nergens kunt krijgen? (lees hier mijn motivatie om een webshop te starten)

    Tip; Brainstorm met verschillende mensen over jouw dromen en ideeën. Dit kan met mensen die veel weten over ondernemen, maar ook met een vriend of familielid die jou goed kent. Alleen al het praten hierover kan veel bij jezelf losmaken. Je kunt nog enthousiaster worden (dit gebeurde bij mij), of misschien kom je erachter dat een webshop misschien toch niet zo goed bij jou past.

  2. Marktonderzoek

    Wanneer je iets concreter weet wat je wilt, dan zou ik marktonderzoek aanraden als volgende stap. Stel, je wilt een webshop beginnen in reisboeken. Leuk idee! Maar zijn er niet al ontzettend veel online (en fysieke) winkels die dit aanbieden? Of heb je een origineler idee? Wil je misschien zelf bijzondere reisdagboeken gaan ontwerpen die dus nergens anders verkrijgbaar zijn? Hier zul je uiteraard minder concurrentie in hebben.

    Denk dan eens na over de doelgroep. Wie wil je bereiken met jouw product(en)? Is dit een brede doelgroep of juist een hele kleine doelgroep? Denk je dat er behoefte is aan jouw product(en) bij deze doelgroep? Vraag het eens aan mensen die je kent, het liefste mensen binnen jouw doelgroep. Worden zij enthousiast?

    Tip; Je kunt ervoor kiezen om een ondernemingsplan te schrijven. Ik heb dit zelf niet gedaan. Ik heb wel steeds verschillende notities gemaakt. Dit ging voornamelijk over ideeën die ik plotseling kreeg, antwoorden die ik vond op mijn vragen, onderwerpen die ik nog moest uitzoeken etc.

  3. Bekijk de financiën

    Zet op papier wat je nodig hebt om de onderneming te kunnen realiseren. Wil je producten zelf maken, laten maken of kant-en-klaar inkopen? Wat gaat dit kosten en voor welk bedrag zou je het product kunnen verkopen? Vergeet de BTW niet bij je berekeningen! Ga je uiteindelijk wel winst overhouden? Hoe zit het met overige kosten zoals een domeinnaam, hosting etc. Ga je de website zelf ontwerpen of laat je dit doen?

    Tip; Probeer op alle vragen antwoord te geven en noteer dit. Ook als er andere vragen bij je opkomen, schrijf dit op zodat het plan steeds meer helderheid krijgt.

  4. Hoeveel tijd gaat de webshop kosten

    Een heel belangrijk punt om goed over na te denken. Hoeveel tijd gaat de onderneming kosten en is dit haalbaar voor jou? Ga je de webshop naast jouw huidige baan opstarten of begin je gelijk fulltime? Dit laatste zou ik niet aanraden (tenzij je een flinke spaarpot hebt). Je weet immers niet hoe goed jouw onderneming gaat lopen en daarnaast kan het even duren voordat je hier (genoeg) geld mee gaat verdienen. En misschien kom je erachter dat de onderneming niet winstgevend blijkt te zijn. Een webshop starten naast jouw baan is daarom wel zo verstandig. Loopt het goed, dan kun je altijd nog besluiten om minder te gaan werken. Of misschien loopt het op een gegeven moment zo goed, dat je er een fulltime baan van kunt maken.

    Tip; Reken erop dat het uitwerken van de plannen en alle voorbereidingen even gaan duren. Vooral als je dit naast jouw huidige baan gaat doen. Geef jezelf deze tijd om alles goed voor te bereiden. Als de webshop eenmaal online staat, dan moet je je namelijk weer gaan concentreren op andere dingen, zoals bestellingen, mails van klanten, social media etc.

  5. Dromen of doen

    Misschien besef je tijdens het brainstormen en het uitzoeken dat een eigen webshop misschien toch niet iets voor jou is. Geen probleem toch? Dromen mag altijd en wie weet denk je er in de toekomst anders over. Ben je wel nog steeds helemaal enthousiast? Leuk! Ga vooral lekker door met het uitwerken van jouw idee. Er komen nog veel meer blogs aan met tips over ondernemen. Hopelijk heb je er iets aan!

    Tip; Wil je nog steeds een eigen webshop maar twijfel je teveel waardoor je vastloopt? Schrijf jouw twijfels zo concreet mogelijk op. Laat het idee een tijdje los en pak alle aantekeningen er na een poosje weer bij. Een heldere blik doet soms wonderen. Zoek je nog gericht naar antwoorden op belangrijke vragen? Ga op zoek naar startersdagen (bijvoorbeeld bij de Kamer van Koophandel) en zoek naar websites speciaal voor starters.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *